10 tips om LinkedIn in te zetten voor jouw Personal Branding

Ik noem LinkedIn wel eens de ‘professionele Facebook’. Wist je dat er in België intussen bijna 3.000.000 mensen een LinkedIn profiel hebben? Elke dag komen er nieuwe mensen bij.

Het verbaast me nog steeds dat er mensen zijn die professioneel
actief zijn, en die geen LinkedIn-profiel hebben. Mijn advies: start
vandaag! Als je ermee start als je het nodig hebt, heb je veel gemiste
kansen. En zeker in deze tijd, waarbij ‘een baan voor het leven,
plaatsmaakt voor een leven vol banen’ is een LinkedIn-profiel wat mij
betreft even noodzakelijk als je paspoort  ?

 

Ik geef je graag 10 tips!

1. Netwerken is leuk
Veel mensen zijn bang om te netwerken.  Ze zeggen dat ze niet weten hoe
ze dat moeten doen.    Als ik je vraag of je een goed restaurant weet in
Antwerpen, en jij hebt vorige week iets leuks ontdekt, ga je me dat
graag vertellen. Dit is netwerken! Netwerken is een middel om je doel te
bereiken.  Als jij zegt wat je wil en/of waarvoor jij gebeld wil
worden, zijn mensen graag bereid iets voor je te betekenen als ze dat
kunnen.

2. Weet wat je wil
Het is belangrijk om je doel helder te hebben. Als je niet weet wat je wil, hoe kan je dan krijgen wat je wil? Het is van belang om specifiek te zijn.  Als ik tegen jou zeg dat ik een tweedehands auto wil, is dit vrij vaag.  Als ik tegen 15 mensen zeg dat ik tegen eind maart graag een grijze metallic Nissan Qashqai zou hebben die maximaal 2 jaar oud is, is de kans vrij groot dat ik binnenkort  de auto heb die ik graag wil. Vaak vinden mensen het moeilijk om exact te formuleren wat ze willen.

3. Formuleer wat je wil
Als je op zoek bent naar een nieuwe job en momenteel geen werk hebt, is
het aan te raden om je jobdoelwit zo concreet mogelijk te formuleren
onder je naam bovenaan op je profiel. Vermeld dus niet: ‘Looking for a
new challenge’. Dat is veel te vaag. Hoe concreter, hoe beter!  Op deze
manier is de kans groot dat je gecontacteerd wordt door headhunters en
selectiekantoren. Of dat mensen uit je netwerk je die vacature tippen
waar jij het bestaan niet van wist.
Als je aan het werk bent en eraan denkt om van job te veranderen, kan
dit wel het risico inhouden dat je werkgever dit ziet en de samenwerking
sneller stopt dan je gewild had. Dan is het niet zo handig om dit
bovenaan in je profiel te vermelden!

4. Wat of wie heb je nodig om je doel te bereiken?
Heel vaak ligt de oplossing veel dichterbij dan je denkt.  Als je
bepaalde bedrijven in je hoofd hebt, kan je zien wie er uit je netwerk
werkt of gewerkt heeft in dat bedrijf.  Als je met bepaalde personen in
contact wil komen, kan het goed zijn dat jij iemand kent die die persoon
kent. LinkedIn maakt dit zichtbaar.

5. Je bent wie je kent
Je kent veel meer mensen dan je denkt.  Kijk maar hoeveel namen er in je
gsm zitten.  Zelf maak ik er een gewoonte van om mensen, nadat ik ze
persoonlijk gesproken heb, meteen toe te voegen aan LinkedIn.  Anders is
het risico dat het een eenmalig contact is, en dat we elkaars namen
binnen enkele weken niet meer weten.  Door LinkedIn vind ik mijn
gesprekspartner snel terug, omdat ik de naam regelmatig terug zie komen
(home/updates) en er een foto te zien is. Ik weet waar hij/zij mee bezig
is, wanneer iemand van baan verandert en heb bij een volgend gesprek
onmiddellijk een aanknopingspunt.

6. Your face is your brand
Zorg voor een goede, professionele foto die uitstraalt wie jij wil zijn.
 Een profiel met foto zegt zoveel meer dan een profiel zonder foto!

7. Vul je profiel goed in
Kijk bij ‘Edit profile’ rechts naar je ‘profile completeness’.  Daar
wordt in percentages weergegeven wat je nog kan doen om je profiel te
vervolledigen.  Soms kan het zijn dat je nog geen aanbevelingen hebt, of
geen foto, of geen goede beschrijving van wat je wil of wie je bent
(summary).

8. Wees vindbaar in Google
Kijk bij ‘edit profile’. In je profiel staat er standaard staat  een vreemde combinatie van jouw naam met een aantal tekens en cijfers.  Klik op ‘edit’ en maak hier je volledige naam van, zonder spaties. Hierdoor word jij gevonden via je LinkedInprofiel op Google, en komen ze niet bij je eventuele naamgenoten terecht (tenzij zij deze aanpassing al eerder gedaan hebben).

9. Maak je lid van relevante groepen
Er zijn groepen per regio, per vakgebied enz.  Binnen deze groepen zijn
er interessante discussies. Door hieraan deel te nemen, maak je je
zichtbaar in jouw vakgebied en gaan mensen je als een expert zien.

10. Wees persoonlijk
Stuur geen standaarduitnodigingen. Gebruik het moment om het contact
even op te frissen. Kijk regelmatig bij Home/Updates. Als iemand van
baan verandert, is het erg leuk om een mailtje te sturen/krijgen  met
succes bij de nieuwe start!  Deze dingen kleuren je dag, zijn leuk om te
geven en te ontvangen, en je blijft in de mind van de mensen die je
kent, maar misschien niet regelmatig ziet.

 

En jij?

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner
van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor
betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque
voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169
euro.

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Comments are closed.