‘Bereik professioneel wat je wil’ in 3 stappen

Dit artikel werd geschreven door Maarten Rottiers en verscheen in juni 2011 in Jobat.

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het belangrijk om te weten
wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil.”

Carrièrecoach Katrin Van de Water legt uit.

“Stel dat ik je zeg: ‘Ik zoek een tweedehandsauto’. Of ik zeg: ‘Ik zoek tegen eind augustus een tweedehands Nissan Qashqai, een grijze metallic van maximaal 2 jaar oud’.
De kans dat iemand me belt om te zeggen dat hij een wagen gezien heeft
die aansluit bij wat ik wil, is veel groter in het tweede voorbeeld”,
zegt Katrin Van de Water, die zelf lange tijd op zoek was naar wat ze
professioneel echt wou. “In het eerste voorbeeld zal ik weinig gebeld
worden, de omschrijving is veel te vaag. En als ik al gebeld word, is de
kans groot dat het auto’s zijn waar ik niet wild van word …”

Weet wat je wil

Dit geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor droomhuizen,
droomvakanties, droompartners … en droombanen. Katrin Van de Water: “Met
werk zoeken, is het dus net hetzelfde. Als jij niet weet waar je
naartoe wil, hoe wil je dan de weg vinden? Hoeveel mensen kunnen je
helpen als je zelf niet precies kan zeggen wat je wil?”

“Om te kunnen bereiken wat je wil, is het dus belangrijk om te weten
wat je wil. En om dit te benoemen, zodat anderen ook weten wat jij wil.
Mensen doen soms nogal lacherig over ‘The Secret’ (theorie gebaseerd op
de zogenaamde “wet van de aantrekkingskracht”: de mens trekt de dingen
in zijn leven aan waar hij zich op focust, mr), maar dit werkt echt.
Mensen die niks met ‘The Secret’ te maken willen hebben, zullen ook het
belang van een duidelijke formulering inzien. Kijk maar naar het
voorbeeld van de tweedehandswagen.”

In 3 stappen naar je droomjob 
  1. Weten wat je wil
    “Als je professioneel niet helemaal helder hebt wat je wil, is het
    natuurlijk lastig om in actie te komen. Je kan hier zelf eens grondig
    over nadenken, met vrienden of familie spreken, of een jobcoach
    raadplegen”, vertelt carrièrecoach Katrin Van de Water.
  2. Een duidelijk jobdoelwit formuleren
    “Eenmaal je weet wat je wil, verwoord je je jobdoelwit en maak je dit
    kenbaar. Doe de test: als ik aan 10 mensen uit jouw netwerk de vraag zou
    stellen waarvoor jij gebeld wil worden, wat zullen ze zeggen? Zeggen ze
    alle 10 hetzelfde?”“Een goed jobdoelwit bestaat uit een functietitel
    en/of een korte concrete omschrijving, de vermelding voltijds of
    deeltijds (aantal uren) en de regio waar je wil werken. Bijvoorbeeld: ik
    ben op zoek naar een functie als account manager in de reclamesector,
    voltijds, regio Antwerpen. Het resultaat is dat jij gebeld en gevraagd
    zal worden voor de dingen die je het allerleukst vindt en die bij je
    passen.”
  3. Je jobdoelwit uitschreeuwen aan je werkgever
    “Onlangs zei een cliënt van me dat ze al zo vaak tegen haar baas had
    gezegd dat ze wou ‘werken met passie’, maar er gebeurde niets. Als zij
    duidelijk zou aangeven wat ze wil en waardoor ze gepassioneerd is, kan
    haar werkgever hier wél rekening mee houden.”
Op je cv

“Formuleer een duidelijke professionele doelstelling, zeker bij een
open sollicitatie of als je je cv stuurt naar een uitzend-,
selectiekantoor of headhunter. Hoe specifieker, hoe beter.”

Op je LinkedIn-profiel

“Post je professionele doelstelling bij ‘Update’ (onder je foto). Dit verdwijnt automatisch na enkele weken, typ het dan opnieuw (tenzij je intussen de job gevonden hebt natuurlijk …). Het is dan telkens opnieuw zichtbaar voor alle mensen in jouw netwerk. Mensen helpen elkaar graag, dus als ze iets tegenkomen dat hierbij aansluit, gaan ze je zeker een seintje geven. Hoe vaak zie je op LinkedIn staan: ‘Open for a new challenge’. Dit werkt dus niet!”

Wanneer een bedrijf je contacteert voor een baan die je eigenlijk niet wil 

“Bedank hen voor hun interesse, zeg hen dat het niet helemaal
aansluit bij wat je zoekt en vermeld expliciet wat je dan wel zoekt. De
kans bestaat dat ze je binnenkort bellen voor wat je wél wil.”

Tijdens een netwerkevent of op een jobbeurs 

“Als jij niet weet wat je wil, heeft netwerken veel minder zin. Netwerken in het wilde weg kost veel tijd en levert weinig op.”

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169 euro.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*