De meeste werkgevers googlen potentiële nieuwe medewerkers…

Katrin Van de Water vertelt: “Jarenlang werkte ik als recruiter voor Randstad en SD Worx. Uit eigen ervaring weet ik dat Google een veel gebruikte tool is bij recruiters. Zelf kreeg ik dagelijks zo’n 30 cv’s binnen en ik googelde de kandidaten bijna altijd omdat ik per dag maar 5 of 6 mensen kon spreken, dus ik moest een eerste selectie maken. Google was daarbij one of my best friends. Ik onderzocht of wat er online te vinden is over de sollicitant matchte met wat ik zocht qua functie en of ze in het bedrijf zouden passen. Solliciteer je voor een bepaalde job is het dus erg belangrijk dat je Google resultaten bijdragen aan wat je over jezelf schrijft in je cv en motivatiebrief.”

Sollicitanten googlen

Ook nu google ik sollicitanten steevast. Wil je aan de slag als Passion for Work-loopbaancoach, dan is Personal Branding cruciaal. Iemand die hier niet vertrouwd mee is,  komt bij ons niet in aanmerking om anderen te begeleiden. Als ik merk dat een kandidaat helemaal niet actief is op sociale media, zal ik hem of haar zelfs niet uitnodigen voor een gesprek. Dit is niet bij elk bedrijf het geval. Het hangt echt af voor welke functie je solliciteert of het meer of minder doorweegt.
Vooral voor commerciële functies is online identiteit een punt. Je hebt immers veel klantencontact en wordt vaak geacht ook zelf klanten te zoeken. Iemand met een LinkedIn profiel met 5 connecties is dan minder interessant dan een sollicitant met 500 LinkedIn contacten.

Ben je bijvoorbeeld thuisverpleegkundige moet je minder wakker liggen
van je Personal Branding en ook voor heel wat sociale beroepen is je
online identiteit niet doorslaggevend.

Werkgevers gebruiken ook Social Media

Mensen staan er niet altijd bij stil dat wanneer ze een foto op Facebook
plaatsen die ook voor werkgevers zichtbaar kan zijn. Of wanneer ze een
reactie delen op een forum dit daar jarenlang op blijft staan. Google je
eigen naam maar eens en kijk ook bij afbeeldingen. Je schrikt mogelijk
van wat je allemaal kan zien.”

En het mag dan misschien wel gaan om je privéleven, dronken taferelen
of bikinifoto’s spelen echt niet in je voordeel. Uiteraard kiest
iedereen voor zich wat hij in zijn vrije draagt of hoe hij die invult,
maar recruiters mogen evengoed kiezen welke kandidaat ze uitnodigen.
Persoonlijk geef ik niet de voorkeur aan iemand die wekelijks door het
lint gaat op feestjes of altijd erg uitdagend gekleed gaat. Het imago
van je personeel bepaalt immers mee het imago van je bedrijf. Het is dus
aan te raden selectief te zijn met de foto’s die je online post, of
anders je privacy instellingen aan te passen. Denk ook twee keer na voor
je een scherp politiek standpunt inneemt, iemand uitscheldt of andere
extreme meningen ventileert. Google jezelf en ga na of de resultaten je Personal Brand versterken.
Komen er toch dubieuze zaken naar boven, vraag dan of deze verwijderd
kunnen worden. Dit is evenwel niet altijd eenvoudig want niet achter
alle sites of forums zit iemand die hier de moeite voor neemt. Beter
voorkomen dan genezen dus!

Droombaan realiseren met Personal Branding

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner
van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor
betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque
voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169
euro.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*