Ben je hoogsensitief? 4 tips voor minder stress!

Hoogsensitief

Ben je hoogsensitief? 4 tips voor minder stress!

Hebben hooggevoelige mensen meer last van stress dan andere mensen en hoe komt dat? Welke aspecten van hoogsensitiviteit kunnen ervoor zorgen dat HSP’ers stress ervaren? En wat doe je best om de stress te verlagen? Behalve inzichten krijg je in dit artikel ook enkele tips mee die je als HSP’er kan gebruiken om stress te verlagen.

De werking van de hersenen

De hersenen van een hoogsensitief persoon werken niet helemaal hetzelfde als bij niet-HSP’ers. Onderzoek (via hersenscans en monitors) heeft aangetoond dat na het zien van beelden van bijvoorbeeld vrolijke of verdrietige gezichten, er iets heel anders in de hersenen gebeurt in de hersenen van een HSP’er dan bij een niet HSP’er. Er werden andere zones actief. Bij een niet-HSP’er licht er één gebied op, bij HSP’ers werden meerdere zones actief.

Hoogsensitiviteit en piekeren

Een HSP’er kan dus dieper ontroerd worden door een simpel gegeven (zowel positief als negatief). Iets heel kleins kan ontroeren of intens gelukkig maken. Dit is een absolute troef. Hiertegenover staat ook dat ‘iets onbenulligs’ ook zeer hard kan binnenkomen. Deze prikkel komt dus niet op 1 plaats binnen in onze hersenen, maar wordt op meerdere plaatsen in onze hersenen verwerkt. Er is dus een diepere verwerking, er wordt meer over nagedacht.

Daarnaast hebben we de optimale optieambitie. Dat wil zeggen dat een HSP’er heel veel rekening houdt met de sociale context. Ben ik iedereen content aan het stellen? We willen voor iedereen goed doen.

Soms voelen HSP’ers de behoeften van anderen sterker aan dan dat de betreffende persoon zelf deze gevoelens ervaart. En dat kan stress geven of overprikkeling veroorzaken. De vraag is: “wat doen we hiermee?”

 

4 WAARDEVOLLE TIPS, SPECIAAL VOOR JOU

#1 Ben je een ‘pleaser’? Durf ‘neen’ zeggen

Gericht zijn op de buitenwereld is een kracht, maar kan dus tegelijkertijd een zwakte zijn. Je dienstbaarheid en loyaliteit maakt dat je anderen graag helpt en wil ondersteunen. Deze karaktereigenschap is zo waardevol en puur, maar kan ook ten koste van jezelf gaan. De valkuil is dat je te weinig aandacht hebt voor je eigen behoeften. Ben je gestresst en voel je een te hoge druk? Durf dan ‘neen’ zeggen. Het kan ook helpen om toch in te gaan op de vraag, maar tegelijk voor te stellen om een andere taak te laten vallen.

#2 Last van blokkerende overtuigingen? Werk aan jouw persoonlijke mindset

De overtuigingen die wij vanuit onze ervaringen als waarheid genomen hebben, situeren zich in het onderbewustzijn. Gedachten bepalen emoties en emoties bepalen ons gedrag. Veelal gebeurt dit op onbewust niveau. Met je gedachten en gevoelens versterk je stress of los je stress op. Jouw mindset, hoe jij naar het leven kijkt en hoe je met tegenslagen en stress omgaat, bepaalt voor een heel groot deel hoe je stress ervaart.

Als je gestresst bent, kun je jezelf afvragen of je te veel focust op het probleem (waar je misschien niets aan kan veranderen). Probeer je aandacht te richten op wat wel goed gaat of op hetgeen je wel kan veranderen. Met welke positieve gedachte kan je jezelf ondersteunen? Wil je meer weten over positieve zelfpraat of een positieve mindset? Lees het artikel Positieve Mindset

#3 Last van een te druk en gejaagd leven? Leer voor jezelf opkomen

Hoogsensitieve personen vinden het wel eens moeilijk om zich staande te houden in een wereld die gericht is op prestaties en resultaten. Hun natuurlijke neiging om in behoeften van anderen te voorzien wil de HSP’er wel eens tegenhouden om de zelfregie te pakken over het eigen leven. Dit kan leiden tot emotionele uitputting.

Ben je overprikkeld en heb je teveel impulsen gehad? Check dan eens of jij voldoende aandacht hebt gegeven aan jezelf. Merk het gevoel op, stop en neem tijd om te ademen. Zet alles op een rijtje. Wat je NU moet doen, doe je NU. Focus dus op het NU. De andere dingen zijn voor later. Werk je met een dagplanning? Bouw dan standaard een rust- of ademmoment in.

#4 Ben je perfectionistisch? Leg de lat minder hoog

Vaak leggen we de lat voor onszelf erg hoog. Natuurlijk is het goed om doelen te stellen, maar stel je doelen realistisch. Wees niet boos op jezelf omdat je niet de energie of de focus hebt om alles te moeten doen wat je zou willen doen. Heb je als eens stil gestaan bij de dingen die je MOET van jezelf en die je MAG van jezelf?

Als je merkt dat je gestresst bent omdat je teveel MOET van jezelf, stel je dan de vraag hoe je je meer kan ontspannen door je doel bij te stellen of een plan B te bedenken. Besef dat je vaak meer gerealiseerd krijgt als je eerst tijd neemt voor ontspanning en daarna weer terug aan je vooropgesteld doel werkt.

 

Wil je meer te weten komen over stress en wat je eraan kan doen? Lees dan zeker ook volgend artikel Wat doet stress met je en hoe kan je stress reduceren? 5 gouden tips om je stressbalans te herstellen!

 

Heb je hulp nodig bij om deze tips in de praktijk om te zetten? Onze loopbaancoaches helpen je graag. Passion for Work by Travvant is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hiervoor betaal je slechts 40 euro per cheque. Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van één uur loopbaanbegeleiding bedraagt 169 euro.