Matchen jouw waarden met die van het bedrijf waar je werkt?

Als loopbaancoach begeleid ik  mensen bij het vinden van hun
professioneel geluk. Geluk is een subjectief begrip, maar voor velen
komt het neer op het (opnieuw) krijgen van energie en het ‘in balans
zijn’ op werkvlak. Dat intrigeert me… wat betekent dat precies: ‘energie
krijgen en in balans zijn’?

Volgens Personal Branding, de basisfilosofie van waaruit we werken
bij Passion for Work, krijg je  (opnieuw) energie in je werk als je weet
wat je goed kan én graag doet en wat je wil ontwikkelen en dit volop
kan inzetten én als jouw waarden overeenkomen met de kernwaarden van de organisatie waarvoor je werkt.

Wat zijn de waarden van de organisatie waar je werkt?

Dat is allemaal heel mooi maar hoe zit het dan met die andere kant?
En belangrijker nog, hoe vind je vanuit het management de juiste balans
tussen de belangen van je organisatie enerzijds en de wensen en talenten
van je medewerkers anderzijds?

Het model ‘Spiral Dynamics’ van de psycholoog W. Graves gaf mij meer inzichten. De vertaling hiervan in het boek ‘Cubrix; zicht op organisatieontwikkeling en performance verbetering’
van Marcel van Marrewijk is daarbij een aanrader. Het model beschrijft
bewustzijnsontwikkeling op drie niveaus: het persoonlijke, dat van de
organisatie en dat van de samenleving. Het model wordt regelmatig
gebruikt in veranderingstrajecten. Het gaat ervan uit dat organisaties
ontwikkelstadia doorgaan in veranderende maatschappijen en het
beschrijft verschillende niveaus van toenemende complexiteit.  Sommige
organisaties zijn eerder gericht op het individu, anderen op de omgeving
en het geheel.

Verschillende organisatietypen

Een bedrijf of organisatie is zelden volledig rood, oranje, groen,
geel….maar vertoont vaak kenmerken van de verschillende waarden, vandaar
ook de spiraal- en niet de lineaire ontwikkeling. Soms is het
belangrijk voor een organisatie om terug te gaan naar vroegere waarden
en manier van managen om opnieuw duidelijkheid te verschaffen (om te
kunnen lopen, moet je eerst kunnen stappen en soms is het noodzakelijk
om terug (beter) te leren stappen om pas daarna weer beter of sneller te
kunnen lopen).

De vier meest voorkomende typen in organisatiewaarden

We zoomen even in op  4 meest voorkomende typen organisaties in onze Westerse maatschappij, gebaseerd op bovenstaand model:

  • De machtsorganisatie: deze rode organisatie wordt gekenmerkt door
    controle, macht en taakgerichtheid en is daadkrachtig: vaste taken en
    sterk hiërarchisch, top-down communicatie, veel (standaard) procedures,
    informatie=macht, medewerkers zijn eerder volgzaam. Voorbeelden:
    ministeries, leger, call-centers
  • De resultatenorganisatie: deze oranje organisatie hecht veel belang
    aan competenties en resultaten en mensen worden hierop aangestuurd
    (competentiemanagement). Het zijn sterk competitieve organisaties. Er
    zijn duidelijke organisatieregels en grenzen, mensen krijgen duidelijke
    verantwoordelijkheden, ratio en analyse zijn belangrijk. Voorbeelden:
    consultancy bureaus, sterk profit-en target gerichte organisaties
  • De waardenorganisatie: in deze groene organisatie wordt veel
    samengewerkt vanuit de kernwaarden; deze zijn (even) belangrijk(er) als
    (dan) resultaten en competenties. De kernwaarden zijn bekend en mensen
    krijgen feedback over hun gedrag mbt deze waarden. Er is ook en vooral
    plaats voor gevoel (naast ratio en analyse) en er kan daardoor veel
    ambiguïteit en traagheid in beslissingsprocessen optreden. Voorbeelden:
    NGO’s, organisaties in de social profit
  • De innovatieorganisatie: deze gele organisatie wordt gedreven door
    de visie die iedereen goed kent, vanuit een duidelijk toekomstbeeld. De
    organisatie heeft veel innovatieve, creatieve en explorerende profielen,
    vaak een sterk visionaire leider en een hoge autonomie omdat iedereen
    vanzelfsprekend meewerkt naar dat toekomstbeeld. Voorbeelden: start-ups,
    Google, Apple.

Wat zijn jouw waarden?

Tot dusver, en  in een zéér kleine notendop, de analyse over de typen
organisaties en hun ontwikkeling. De missie van Passion for Work is om
‘Vlaanderen gelukkiger maken’ door mensen te doen floreren op hun werk.
Hierdoor komt het erop aan om dié organisatie of omgeving te vinden
waarin je als persoon het beste tot je recht komt en waar je je het
meeste in thuis voelt.

Vandaar dat het belangrijk is dat je eerst
diepgaand stilstaat bij je eigen basiswaarden en competenties en welke
competenties je graag zou willen ontwikkelen zodat je op zoek kan naar
de juiste match!

Het is dus ook belangrijk in je zoektocht om de nodige aandacht te
schenken aan de functieomschrijving én het vergaren van informatie over
het type organisatie, diens cultuur en kernwaarden. Een goede match is
een win-win voor werknemer én werkgever!

Tip voor energie en balans: zorg voor een match in jouw waarden en die van de organisatie

Het zorgen voor de juiste match is niet enkel een taak van de
HR-afdeling! Het is jouw taak om hen zo goed mogelijk in te lichten over
wie je bent, wat voor jou belangrijk is, wat je goed kan én graag doet
en wat je wil ontwikkelen én de juiste vragen te stellen over de functie
én de werkomgeving zodat jij kan zien of er hier een win-win in de maak
is.  Met deze info in handen heb je alle tools in handen om aan
‘jobcrafting’ te doen, dit kan binnen je huidige bedrijf zijn of extern.
Hierdoor sta jij veel sterker in gesprekken en ben je in staat tot
empowerment: aan het roer staan van je eigen loopbaan en leven!

En hier helpen we je graag bij! Samen met een Passion for Work-coach maak je je carrièrepaspoort op, waarbij jij glashelder je waarden, wat je goed kan en graag doet en wat je wil ontwikkelen leert verwoorden. Je ziet ook welke functies hiermee overeenstemmen en als je hulp nodig hebt bij de voorbereiding van je sollicitatiegesprek kan dit ook! We werken steevast op maat. Dit wil zeggen dat jouw vraag centraal staat.

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169 euro.