Omgaan met negatieve feedback.

Waarom feedback altijd een cadeau is … 8 tips om beter om te gaan met
‘negatieve’ feedback  

Het
is zover … de periode van de jaarlijkse evaluatie- en functioneringsgesprekken.

De tranen stonden in haar ogen. Al meer dan 10 jaar werkte Mieke keihard
en zette ze zich in vanuit een sterke verantwoordelijkheidszin en streven naar nog
betere resultaten … Iets waarvoor zij altijd sterk gewaardeerd werd en dan …
plots vanuit het niets kreeg ze een negatieve evaluatie. Mieke was er kapot
van. Het is die nieuwe manager die niet weet hoe zij zich altijd voluit gegeven
heeft, ja soms zelfs ten koste van haar gezin, haar vrije tijd … Het voelde zo
onrechtvaardig.

Tijdens de coaching leert Mieke de situatie met wat meer afstand bekijken
en komt ze tot inzicht dat het toch niet zo een zwart-wit verhaal is. Haar manager
legde de vinger op de zere plek. Voor haar tot dan toe een blinde vlek. Hij
bevestigde dat Mieke inderdaad een harde werker is maar enkel oog heeft voor het
resultaat. Gevolg is echter dat ze als een speer vooruit gaat en niet de tijd
neemt om anderen mee te nemen in het verhaal. Terwijl ze door meer teamwerk een
veel sterker resultaat zou kunnen neerzetten én tegelijk ook anderen de kans
geeft om hun talenten in te zetten.

Feedback is altijd een cadeau. Belangrijk is
om het niet te zien als een aanval op je persoon, als een falen … maar als een kans
om te groeien
.

8 tips om beter om
te gaan met “negatieve” feedback

 

  1. Reageer niet direct
    Als je kritiek krijgt, heb je de
    neiging om jezelf te verdedigen. Neem de tijd om even te verwerken wat er op je
    afkomt. Als je rustiger en minder emotioneel bent, ben je beter in staat om met
    feedback om te gaan.
  2. Luister goed
    Luister actief en vat samen wat je hoort. Maak
    gebruik van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). Vraag door zodat je tot
    de essentie (van het probleem) komt. Wees nieuwsgierig. Door goed te luisteren toon
    je aan de ander dat je openstaat voor feedback.
  3. Toon begrip
    Feedback ontvangen heeft alles te maken met je openstellen voor de mening van
    de ander. Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat de ander jullie
    relatie de moeite waard vindt. Hij of zij zit met een zorg of behoefte. Wat
    maakt dat de ander jou deze feedback geeft? Verplaats je in de ander zijn
    schoenen. Laat de ander merken dat je hem/haar probeert te begrijpen.
  4. Ga er positief mee
    om

    Iets op zich is nooit negatief of positief. Het wordt pas negatief of positief
    door hoe je er mee omgaat. Om je verder te ontwikkelen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je
    feedback voor nodig. Feedback is positief: het laat zien dat je ergens nog niet
    zo goed in bent en dat je nog kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op
    je persoon, als een falen… maar eerder als een kans om iets te leren.
  5. Bedank de ander
    Bedank de ander, los van de inhoud, voor de feedback! Toon waardering voor het
    feit dat de ander de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is
    het ook niet makkelijk om jou deze boodschap te brengen.
  6. Deel je gevoelens
    zonder in de verdediging te gaan

    Vertel de ander eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart zonder in de
    verdediging te gaan. Vind je de opmerking terecht of onterecht?
  7. Ga samen op zoek
    naar een oplossing en leer uit de feedback

    Vraag de ander wat hij/zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke
    mate je daaraan tegemoet kan komen. Neem feedback ter harte en doe er iets mee.
    Laat de ander weten wat je wel of niet kan/gaat veranderen en waarom. Maak
    afspraken.
    Stel je de vraag wat je over jezelf hebt geleerd en wat je in de toekomst
    anders kan doen? Hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan
    leren.
  8. Focus op de
    positieve punten

    Velen van ons leggen de lat heel hoog en richten zich dan op dat ene punt dat
    minder goed was. Terwijl er misschien wel tien sterke zaken naar voor kwamen in
    je beoordeling. Focus ook op de positieve zaken!

Ook
loopbaancoaching geeft je feedback over jezelf

Na een beoordeling of feedback stel je misschien
veel zaken in vraag en weet je het niet meer goed. Heb je ook het gevoel dat je
jezelf beter wil leren kennen? Of wil je je net goed voorbereiden op een
evaluatiegesprek?

Ga aan de slag met je carrièrepaspoort en breng je
talenten in kaart

Stap voor stap maak je je carrièrepaspoort op. Je
brengt in kaart wat je talenten zijn, wat je wil ontwikkelen, wat voor jou
belangrijk is en welke beroepen bij je persoonlijkheid passen. Hierdoor kan je
een balans opmaken van je huidige job en zien welke mogelijkheden er nog voor je
zijn, intern of eventueel extern, zodat jij duurzaam energie blijft krijgen van
je werk. Je ontdekt waar je ‘ja’ op wil zeggen, en wat een ‘nee’ wordt, gewoon
omdat het niet bij je past …

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en
partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques.
Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je
tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding
bedraagt 169 euro.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*