Personal Branding: Hoe verhoog ik mijn zichtbaarheid en zo ook mijn inzetbaarheid of vindbaarheid?

Heel vaak hoor je in een functionerings- of feedbackgesprek dat je je
wat meer moet ‘profileren’. En dan ga je al snel in weerstand want je wil geen
luchtverkoper, geen blazer zijn. Je wil gewoon hard werken, kwaliteit leveren
en verder geen gedoe… waarom is dat profileren dan nodig?

Het woord profileren of ‘personal branding’ heeft een wat negatieve
connotatie, het is een beetje een ‘vies’ woord. Het is opschepperij, enkel voor
super extraverte mensen en gladde praatjesverkopers, het is jezelf beter of
anders voordoen dan je bent, in het middelpunt van de belangstelling staan.

En dat is profileren dus helemaal niet. Jezelf profileren is eigenlijk
niets anders dan je laten zien aan de wereld in al je kwaliteiten en talenten!

Het gaat over je talenten ontdekken, ze versterken en ze zichtbaar
maken.

Jezelf profileren helpt jou ook om je professionele doelen te
verwezenlijken.
 Professionele doelen die
verwijzen naar datgene wat je diepste wens is en waarvoor jij het gevoel hebt
dat je op deze aardbol rondloopt, jouw missie! Of dat nu als werknemer,
freelancer of ondernemer is…

Als werknemer zal je sneller gevraagd worden voor een extra
project of nieuwe functie of rol binnen het bedrijf wanneer je zichtbaar bent.
Als collega’s weten wat jouw talenten en sterke punten zijn weten ze jou zeker
te vinden! Zichtbaarheid zorgt dus voor groei- en ontwikkelkansen.
Die zichtbaarheid binnen je vakdomein of expertise zal jou ook helpen wanneer
je een nieuwe job wil gaan zoeken. Zichtbaarheid verhoogt dus jouw inzetbaarheid
binnen of buiten jouw bedrijf.

Als freelancer is het zeker belangrijk dat je zichtbaar bent want
zichtbaarheid is vindbaarheid. Je moet makkelijk vindbaar zijn op het
moment dat een potentiële klant beroep wil doen op je diensten.

Managementgoeroe Tom Peters was de eerste die in 1997 de term personal
branding in de mond nam. Het is de perceptie die andere mensen over jou hebben,
hoe anderen jou ervaren. Het is jouw imago!

En het leuke is dat jij dat beeld dat anderen van jou hebben, jouw imago
kan beïnvloeden door jezelf beter te profileren!

Hoe dan?

Hoe kan je ervoor kunt zorgen dat mensen weten wie je bent, waar
je voor staat en waarvoor ze een beroep op je kunnen doen
.

Onderstaand schema maakt het proces van Personal Branding concreet.

 

personal-branding

 

  1. Profileren begint met zelfkennis. In een eerste, interne fase sta je stil bij je identiteit . Je vraagt je af wie je bent, wat voor jou belangrijk is in je werk, wat je goed kan én graag doet, wat jouw talenten en valkuilen zijn, wat je zou willen ontwikkelen, wat je missie is en waarvoor je gebeld wil worden. Hoe zou je willen dat anderen jou zien is ook een belangrijke vraag bij deze zelfanalyse. Welk deel van jezelf wil je tonen aan de buitenwereld en wat liever niet?
  2. Als dit helder is, breng je dit naar buiten, dan kom je in de externe laag. Jezelf durven tonen zoals je echt bent, vraagt moed! Wees open en authentiek. Een olifant moet niet proberen zich te profileren als een zebra of vice versa. Toon je ware ik en laat zien waar je mee bezig bent!
    Je gaat communiceren, online en offline en mensen zien ook jouw gedrag. Onze houding, ons gedrag en wat we zeggen heeft een effect op anderen. Iemand mag je of helemaal niet, iemand wordt blij van je of misschien zelfs boos. We kunnen iets betekenen voor anderen, door wie we zijn en wat we doen.
    We plakken graag etiketten op andermans hoofd. Wist je dat we maar vier seconden nodig hebben om iemand in een hokje te duwen? Meestal doen we dit onbewust.
    Als je weet dat je houding, gedrag of wat je zegt een invloed heeft op anderen kan je maar beter zelf bepalen in welk hokje je terechtkomt. Belangrijk is dat je communicatie consistent en continu is; herhalen van steeds dezelfde boodschap zal de boodschap heel helder en duidelijk maken. 
    Weet dat je geen extraverte persoon moet zijn om jouw missie te communiceren – ook introverte personen kunnen een manier vinden die bij hen past en waar ze zich comfortabel bij voelen.  (eventueel link naar ander artikel over introverten en communicatie – hebben we dat?)
  3. In een derde fase pikt de buitenwereld dit op, en dicht jou aan de hand van wat ze zien en horen, een bepaald imago toe. Dit heeft dan weer een effect op hoe je je voelt en kan dus versterkend werken. Met jouw gedrag en communicatie beïnvloed je anderen, hoe anderen jou zien. Dit kan jou inspireren en motiveren om nog méér jezelf te worden. Waardoor je zelfvertrouwen toeneemt, en je meer gevraagd zal worden voor de dingen die jij wil…

Personal Branding of profilering gaat dus niet enkel over zichtbaar
zijn. Het gaat in de eerste plaats over je bewust zijn van wie je bent en
hoe anderen naar jou kijken
.

Het gaat ook over leren hoe je dat beeld dat anderen van jou hebben kan
wijzigen
zodat het weerspiegelt wie jij authentiek bent.

Met Personal Branding leer je anders naar jezelf te kijken. Jij
wordt meester van je eigen leven en loopbaan. Je gaat jezelf
helder, consistent en onderscheidend positioneren. Noem het ‘persoonlijk
leiderschap’
.

 Ik nodig je uit om je te
verbinden met anderen, om meerdere kanten van je persoonlijkheid te ontdekken
en verder te ontwikkelen, om open te staan voor nieuwe ideeën, oude ideeën
achter je te laten en de beste versie van jezelf te worden!

En jij?

Worstel jij ook met je zichtbaarheid? Vind je profileren ook iets engs?

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque.

Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque
voor 3u coaching. De werkelijke waarde van 1u loopbaanbegeleiding bedraagt 169
euro.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*