Tips voor meer energie door extra beweging en sport

Burn-out voorkomen? 4 tips hoe bewegen jou helpt

“Ik herinner me nog levendig dat mijn echtgenoot me steeds moest overhalen om na mijn werk te gaan sporten. Ik had er totaal geen zin in. Het enige wat ik wilde was mijn hoofd neerleggen en wat slapen. Als je energie wil krijgen en terug helder wil denken, moet je rusten en slapen… dat dacht ik toen.” 

Als je midden in een crisis zit of herstelt van een burn-out is het inderdaad niet het moment om hevig beginnen te sporten. Naast rust nemen is bewegen toch belangrijk … ook in een crisisfase. We moeten onze hersenen en onze stemming voeden met voedsel, rust, leuke dingen doen én met beweging. Zo kunnen we het best omgaan met de uitdagingen die voor ons liggen. 

Sport kan je lichaam genezen van de verwoesting die stress kan aanrichten. Kies de sport die past bij je toestand. Als je je uitgeput voelt, kies dan voor een rustige activiteit. Yoga, mindfulness, mediteren of een ontspannende wandeling kunnen wonderen verrichten. Wil je naast meer levensvreugde en veerkracht meer investeren in fysieke conditie, dan kan je een intensievere uitdaging als doel stellen. Het is dus niet zo dat er een ideale aanpak is die voor iedereen past.

Waarom is bewegen zo gezond en helpt het om een burn-out te vermijden?

Door te bewegen neemt je concentratie toe en word je fysiek sterker

Behalve een fysieke goede conditie te hebben, helpt bewegen ook mee voor een goede mentale gezondheid waardoor je de kansen op een burn out vermindert. Het is wetenschappelijk bewezen dat in beweging blijven belangrijk is om je stressniveau te verminderen en je herstelvermogen terug op niveau te brengen. Door te sporten stimuleer je je bloedsomloop waardoor er meer zuurstofrijk bloed door je lichaam stroomt. Hierdoor krijg je energie die ervoor zorgt dat je je beter kan concentreren.

Sporten geeft je zelfvertrouwen een boost

Het is evident dat bewegen ervoor zorgt dat je er beter uitziet. Je huid krijgt een mooiere kleur onder meer omdat de afvalstoffen in je lichaam sneller worden afgevoerd. Verder ga je strakker in je vel zitten dankzij de vetverbranding en de spierontwikkeling. Maar sporten boost ook je ego en zorgt dat je meer zelfvertrouwen krijgt.

Door te bewegen verbetert je conditie en je voelt je minder moe

Een goede conditie betekent dat je volop energie hebt om dingen te doen. Als je je moe voelt en nergens zin in hebt, kom je best in beweging. Pak je sportspullen, ga zwemmen of fietsen of ga gewoon tuinieren. Je lichaam beloont je met nieuwe energie. Echt waar!

Welke activiteiten zijn goed? Dat beoordeel je best zelf.

Door regelmatig te bewegen bestrijd je stress

Lichaamsbeweging doet je stresshormoon volop reduceren en stimuleert je herstelhormonen, je gelukshormoon. Lichaamsbeweging is een belangrijke tool om je batterij terug op te laden. Behalve verminderde stress helpt bewegen ook om je creativiteit, je beslissingsvermogen en je concentratie te verhogen.

Je bent minder vaak ziek en slaapt stukken beter 

Het gelukshormoon dat je aanmaakt tijdens het sporten, is ook goed voor de opbouw van je immuniteitssysteem. Hierdoor zal je minder vatbaar zijn voor virussen.

Bewegen zorgt er niet alleen voor dat je energie hebt om de hele dag actief te zijn. Ook bevordert het een goede nachtrust, met als gevolg dat je de volgende ochtend goed uitgerust aan je nieuwe dagtaak kan starten.

4 tips om ervoor te zorgen dat je vaker in beweging komt

Ik geef je graag enkele tips die je als inspiratie kan gebruiken om je bewegingspatroon te optimaliseren. Door regelmatig te bewegen verminder je de kans op een burn-out. Neem kleine stapjes om een gezondere en een gelukkigere versie van jezelf te maken. Te grote of ingrijpende initiatieven zijn vaak minder duurzaam.

  •  Tip 1 – Beweeg dagelijks minstens twintig minuten

Het draait niet om sport, het draait om beweging. Dat kan een zotte dans met je kinderen zijn, het huis stofzuigen of gewoon wat wandelen. Kortom, elke vorm telt.

Een doorsnee medewerker komt, zonder extra inspanningen, aan ongeveer 3.000 stappen per dag. Maar de streefnorm ligt hoger. Vaak wordt 10.000 stappen aangehaald. Al hangt dat af van persoon tot persoon. Iemand die gewend is om dagelijks maar 2.000 à 3.000 stappen te zetten, maakt met 6.000 stappen per dag al aardig wat vorderingen. Het is aanbevolen om je wekelijks toch ook enkele keren intensief in te spannen. Een intensieve inspanning zorg er namelijk voor dat je hart wat extra zuurstof door je lichaam laat pompen.

  • Tip 2 – Kies iets leuk en hou het gevarieerd

Om jezelf op langere termijn aan het sporten te houden, moet je een manier van bewegen zien te vinden waarvan jezelf geniet en dat bij je past. Probeer verschillende dingen uit. Betrek eventueel je vrienden bij het sporten en maak het tot een gewoonte die hoort bij je dagelijkse leven.

  •  Tip 3 – Maak een eenvoudige planning zodat je meer gaat bewegen

Kijk in de spiegel en stel jezelf de vraag of je wel voldoende beweegt. Verandering gebeurt niet vanzelf dus moet je het organiseren. Zoek momenten waarop je kan sporten en noteer deze in je agenda. Laat deze planning vooraf weten aan je huisgenoten.

  • Tip 4 – Vul je dag met goede gewoontes

Uren aan één stuk zitten, is geen goed idee. Het is aangeraden om minstens om het uur het werk even te onderbreken en op te staan. Af en toe rechtstaand of al wandelend telefoneren is vaak ook een goede gewoonte. 

Meer bewegen? Probeer eens andere goede gewoontes:

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Maak dagelijks een wandeling (gebruik bv. de helft van je middagpauze om te eten en de andere helft om een wandeling te maken in de buitenlucht).
  • Ga te voet of met de fiets naar je werk, boodschappen doen,… Neem je toch de auto, parkeer die dan met opzet een beetje verder, zodat je toch een stukje moet wandelen.
  • Stop met mails te lezen of te verzenden als je thuis bent.

Benieuwd hoe bewegen jou meer energie geeft?

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque. Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde per uur loopbaanbegeleiding is 140,25€.