Draag jij de hele wereld op je schouders? 6 tips naar meer veerkracht

Hoe kunnen we beter leren omgaan met de bijzondere omstandigheden van het corona-virus? Hoe kan je meer in je veerkracht en weerbaarheid staan?

Stel je voor: je krijgt een zwaar gewicht op je schouders gebonden. Je leunt helemaal naar voor, je armen hangen slap, je rug doet pijn, hoe kan je zo nog wandelen? Hoe kan je werken met deze ballast? Hoe kan je een gesprek aangaan met iemand als je amper oogcontact kan maken?

Welke ballast sleep jij nu mee?

Je hebt vast wel eerder te maken gehad met een stressvolle situatie: je goede vriendin vertelt je dat ze kanker heeft, je dochter belandt na het paardrijden in het ziekenhuis, je leidinggevende vertelt je dat je presentatie niet goed was, je partner krijgt ontslag, je zoontje wordt te vroeg geboren, …  Hoe ben je hier vroeger mee omgegaan? Wat hielp je toen en welke gedachten versterken je? 

Een kort verhaal ter illustratie

Stel: je hebt een uitgebreide offerte gemaakt voor een mogelijke nieuwe klant. Je hebt er veel werk en tijd in gestoken, zelfs tijdens je weekend. Je hebt deze nieuwe klant ook uitgenodigd om in je fabriek een rondleiding te krijgen, waar je jullie productieproces, de hoge kwaliteit, de norm van veiligheid, … kan tonen. Je team werd uitgebreid gebrieft om alles vlot te laten verlopen. Je weet dat je klant verbluft zal zijn en dat dit mee zal overtuigen om met jouw bedrijf in zee te gaan. 

Maar dan… bam, corona met alle restricties, een bedrijfsbezoek is plots niet meer mogelijk! Je kan bij de pakken blijven zitten en denken dat je binnen 3 maanden een nieuwe rondleiding kan regelen, of … je kan proberen te bedenken hoe je dit kan oplossen. Misschien kan je een virtuele rondleiding organiseren? Wie kan jou daarbij helpen?

Het gaat dus om mindset! Je mate van veerkracht kan van situatie tot situatie verschillen. 

Houdt de spanning zoals nu in corona-tijden langer tijd aan? Dan kan stress je uitputten, demotiveren en zorgen voor: 

  • onrustige gevoelens, 
  • concentratieproblemen, 
  • huilbuien, 
  • woede-uitbarstingen, 
  • negatief zelfbeeld, 
  • slaapproblemen, 
  • huiduitslag en/of hoofdpijn. 

Je stress onder controle krijgen is niet altijd zo eenvoudig.  Leergierigheid en de bereidheid jezelf te ontwikkelen helpen je beter met stress om te gaan en je veerkracht te versterken.

Mijn 6 tips

Tip 1: Weet wat je stress veroorzaakt

Wil je omgaan met stress? Probeer dan eerst te achterhalen waardoor je in de stress schiet. Welke personen, situaties, klussen, taken en/of onzekerheden zorgen dat je je gespannen voelt? 

  • Word je gek van thuiswerken met je kinderen in huis
  • Voel je je net eenzaam, mis je je collega’s en weet je niet goed wat er van je verwacht wordt met het thuiswerken nu? 
  • Moet je huis er perfect uitzien nu het voltallige gezin continu aanwezig is?

Van zodra je de oorzaak kent, kan je er wat aan doen! 

Bijvoorbeeld door je mentaal op te peppen en tegen jezelf te zeggen dat de situatie maar tijdelijk is. Of als het je stress bezorgt om nu in een spookdorp boodschappen te doen, bestel dan tijdelijk online. Zelfs lokale winkels bieden de mogelijkheid aan om thuis te leveren.  Wat zijn de zaken die nu wel goed gaan of zijn? 

Want, grip hebben op wat er gebeurt in je leven helpt stress verminderen. Doe dit in combinatie met de onderstaande anti-stresstips en je zult zien dat je minder stress ervaart.

Tip 2: Leer positief te denken

Je leven van de zonnige kant bekijken, geeft een positieve vibe en helpt je vooruit in omgaan met stress. Sta elke dag opgewekt op en wees blij met wat je hebt: de zon, gezondheid, familie, geborgenheid, eten, veiligheid, … Denk niet meteen aan wat je allemaal moet doen. Relax! En sta je voor een zware taak? Geloof in jezelf. Pak het stap voor stap aan. Je kunt het! Echt! Blijf niet bij de pakken zitten, want dan steekt stress opnieuw de kop op.

Tip 3: Zorg voor structuur

Maak dagelijks to-do-lijstjes met wat je écht moet doen! Stel prioriteiten en wees realistisch. Stel vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit, en doe die in de ochtend als je fris bent. Uitstel leidt namelijk sneller tot chaos en stress! Je taken bundelen en je tijd indelen in blokken, kan ook helpen.  Voorzie zeker ook een rustmoment: koffie- en lunchpauzes, een korte wandeling –  je brein en lichaam krijgen zo nieuwe energie, een videocall met een goede vriend(in), …. Je zult zien: omgaan met stress lukt dan beter.

Tip 4: Accepteer en laat los

Accepteer de dingen en situatie zoals ze zijn en probeer niet uit man en macht zaken naar je hand te zetten. Het levert frustraties en onnodige stress op. Wat eenmaal gebeurd is, is voorbij. Daar kun je niets meer aan doen of veranderen. Denk niet: wat als, dan en maar. Dat lost écht niets op. Laat het verleden los en focus je op het hier en nu. Denk in oplossingen en neem beslissingen op basis van wat je nu weet. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je blijft piekeren en malen. Leer je grenzen stellen en wees er streng op zodat je deze niet overschrijdt. 

Tip 5: Lach veel en koester echte vriendschappen

Veel lachen en dierbare vriendschappen omarmen, helpen om je stressniveau te doen dalen. Start er direct mee. Ontspan bijvoorbeeld door een komische film te bekijken. Lach luidop en laat je lach door de kamer schallen. Geniet van het ontspannen gevoel. Besteed eveneens tijd en energie aan dierbare familieleden en vrienden. Samen praten en lachen met je huisgenoten, digitaal met je vrienden en zet in op oogcontact via facetime. Door deze dingen te doen, zorgen we ervoor dat we makkelijker met stress kunnen omgaan.  

Tip 6: Verhoog je fitheid: fysiek en mentaal

Ook je lichamelijke en geestelijke conditie dragen bij aan de mate waarin je kunt omgaan met stress. Beweeg het liefst dagelijks een half uur. Ga fietsen, lopen, schoonmaken, joggen, tuinieren enzovoort. Door actief bezig te zijn en een lichamelijke inspanning uit te voeren, verdwijnt het stresshormoon uit je lijf en maak je geluksstofjes (endorfines) aan. 

Ook gezond en regelmatig eten, veel water drinken, minder cafeïne en alcohol nuttigen, maken je fitter en beter bestand tegen stress. Zorg daarnaast voor voldoende slaap, gemiddeld wordt toch zo’n 7 uur slaap per nacht aangeraden. Al bij al helpt dit alles zodat jij je beter in balans blijft, je goed voelen en zo je stress gehalte verminderen.

 

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hierdoor betaal je slechts 40 euro per cheque. Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde per uur loopbaanbegeleiding is 140,25€.