6 tips om je work-life in balans te houden in het nieuwe normaal

Corona heeft wereldwijd en voor ons allemaal een gigantische impact op onze gezondheidsbeleving,  maar evengoed heeft het drastische gevolgen op onze carrières, persoonlijke financiën, sociale contacten en gezinsleven. Zowel werknemers, freelancers als ondernemers ervaren deze periode als het meest stressvolle moment van hun carrière – zelfs nog stressvoller dan andere grote crisissen zoals 9/11 of de financiële crisis.

COVID-19 heeft immers de manier waarop en waar we werken veranderd. Dat leidt tot conflicten tussen werk en privé die de meesten van ons nog nooit hebben meegemaakt. Denk maar aan die periode van thuiswerken met kinderen rond je.

Hoe schakel jij je coronastress uit en vind je de juiste balans tussen werk en privé in het nieuwe normaal?  Mijn 6 verkwikkende tips:

  1. Stop met de 24/7 ‘altijd-aan’ cultuur

In een situatie waarin thuiswerk het nieuwe normaal is, voelen we ons verplicht om altijd digitaal geconnecteerd te zijn. Vaak zorgt dit ervoor dat je productiviteit daalt en je stressniveau gaat pieken. 

Ondanks de nieuwe eisen, zowel thuis als op het werk, hoeft niemand altijd bereikbaar te zijn.  Structureer je dag en zorg ervoor dat je blokken inplant waarin je offline werkt zodat je datgene dat je wil afwerken ook effectief kan afronden.

  1. Neem pauzes

Pauzes horen altijd prioriteit te zijn in je dag.  Er is echt niks mis mee om zo nu en dan een luchtje te scheppen en even uit te blazen. Neem dus af en toe een break: lunchpauze, koffiepauze (eventueel met je buurman of –vrouw die ook net pauze neemt) en breng deze zoveel mogelijk door in de buitenlucht.  Als je je eigen rustmomenten respecteert, zullen anderen dat ook doen.

  1. Stap uit de ‘hypercommunicatieve mallemolen’

We willen geen nieuws, berichten of vragen missen. En hierop willen we dan liefst ook supersnel reageren. ‘Een vraag van mijn baas? Dan wil ik zo snel mogelijk antwoorden, anders gaat hij of zij ervan uit dat ik niet aan het werk ben’. Dat soort snelle reacties lijken de norm te zijn geworden. 

Vraag jezelf af wanneer dit wel of niet nodig is. Uiteindelijk zijn het je resultaten die van belang zijn voor het bedrijf, niet hoe snel je reageert op elke vraag die gesteld is. Zoom dus uit en ga kijken wanneer je informatie wil consumeren én wanneer je hierop wil reageren. Uit welke chatgroepen kan je jezelf bijvoorbeeld verwijderen? Of welke online vergaderingen zijn niet relevant voor je?

  1. Verzorg je lichaam en geest

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Wanneer stress je brein verstoort, lijdt de rest van je lichaam. Fysieke beweging in frisse lucht kan dit doorbreken. Het heeft een positieve invloed op je lichaam én geest en verlaagt je stressniveau. Je slaap vaart er ook wel bij. En zo versterkt het ook je immuunsysteem. 

  1. Baken je privétijd af

Work-life balans is vaak een delicaat gegeven. Werk zorgt voor brood op de plank én betekenis in je dagdagelijks leven. Het moet dus een belangrijke prioriteit zijn zodat je je werkzekerheid niet in gevaar brengt in een krappe arbeidsmarkt.

Maar je privétijd afbakenen om op lange termijn op een gezonde manier professioneel actief te blijven, is positief.  Een carrière is tenslotte een marathon en geen sprint. 

  1. En last but not least … humor

Gezien de coronacrisis is het misschien moeilijk, maar lachen helpt je omgaan met lastige situaties. Lachen werkt bevrijdend en creëert een positieve vibe. Humor plaatst de dingen in perspectief en kan dienen als comfortabele buffer tussen ons en onze zorgen. Luister bijvoorbeeld eens een comedy podcast, dit doet wonderen. 

Ben jij nog op zoek naar je optimale work-life balans in het nieuwe normaal? Lukt dat maar moeilijk? Wist je dat je ook hiervoor gebruik kan maken van onze onze loopbaanbegeleiding?

Vraag dan zeker een gratis telefonisch kennismakingsgesprek aan met één van onze Passion for Work loopbaancoaches.

Passion for Work is een erkend loopbaancentrum en partner van VDAB. Dat betekent dat je gebruik kan maken van loopbaancheques. Hiervoor betaal je slechts 40 euro per cheque. Je eerste cheque is goed voor 4u coaching, je tweede cheque voor 3u coaching. De werkelijke waarde van één uur loopbaanbegeleiding bedraagt 169 euro.

Blogberichten van Ellen Vanbuel